Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Раздел за готови модели от авиация и космонавтика
Отговори
Потребителски аватар
valko-bg
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 1239
Регистриран: 19 дек 2006, 09:40
Местоположение: Svilengrad- BG

Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от valko-bg » 19 май 2012, 18:13

Е, ... свърши се! :)
Хайде засега едно видеопредставяне, а обяснения и снимки от утре- нататък.



Специални благодарности на инженер Красимир Стефанов, проектирал и изработил фотоеца за модела, Емил Групчев, изработил фигурката на поручик Христо Хопракчиев и на Красимир Гогов, спомогнал за екстреното изработване на фотоецваните детайли! :) ... Момчета- Живи и здрави да сте!!! :)

Приятно гледане! :)
Валентин Петров
Потребителски аватар
simo
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 1308
Регистриран: 02 апр 2007, 09:49
Местоположение: София

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от simo » 20 май 2012, 10:58

Прикачвам снимки по молба на valko-bg.

Симеон Иванов (simo)
Изображение
Потребителски аватар
valko-bg
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 1239
Регистриран: 19 дек 2006, 09:40
Местоположение: Svilengrad- BG

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от valko-bg » 20 май 2012, 12:37

Мерси Симо! :)
Кратък увод!

Годината е 1912- та. В ранната есен на същата година, Балканската война вече е факт. Свиленград, макар и документално освободен, все още фактически се намира във владение на Османската империя. В края на септември 1912- та година, българската войска се предеслоцира на юг, за освобождението на още окупираните български територии, което ще завърши с героичното /и обявено от множество западни военни специалисти тогава ЗА НЕВЪЗМОЖНО/, превземане на одринската крепост, където е била съсредоточета над 60 000- на турска войска и огромен брой артилерийски единици.

На 13 км от Свиленград се намира село Мезек /ударението е второто Е/, разположено в подножието на южните склонове на Родопите. Селото е стратегическо от времето на траките и цар Самуил. На около 5 км северно от него се намира най- високия връх в района- Шейновец, с надморска височина над 800 метра. От върха, при ясно време, Свиленград, Одрин, поречията на Марица и Арда, тяхното вливане до Одрин, и голяма част от територията на Гърция, се виждат като на длан. На този връх е бил разположен добре въоръжен турски наблюдателен и свързочен гарнизон с около 300- 400 души. Наблюдателните пунктове са били вкопани в скалите ниши, в четирите посоки на света, така, че превземането му е било почти невъзможно. Рано сутринта на 5- ти октомври 1912 г, със хитри военни похвати и с изключителна храброст, българската войска превзема върха, давайки минимални жертви. Започва моментален щурм на българската армия и в ранния следобед на същия ден, Свиленград е освободен. Дислоцирана в града около 10 000 турска армия се предава, след като военноначалниците им ги напускат и бягат в Турция, предрешени като турски търговци, научавайки за превземането на върх Шейновец.
Следващите няколко дни започва подготовката за настъплението на българсаката армия по направленията Одрин, Люлебургас и Чаталджа.
На 9- ти Октомври 1912 г в Мустафа паша /старото име на Свиленград/ е прехвърлено, сформираното няколко менеса преди това Първо аеропланно отделение, чиято задача основно е било въздушно разузнаване на разположението на турската армия по трите направления на атаката. на 12 октомври 1912 г, именно от летище Мустафа паша е бил извършен първият боен полет от български летец, в българското небе от поручиците Радул Милков- пилот и Продан Таракчиев- наблюдател, с български самолет "Албатрос", при който те разхвърлят над Одрин и позиви. Така официално е поставено началото на Военната ни авиация. Един от летците в прехвърленото на летище Мустафа паша е бил поручик Христо Андреев Топракчиев, роден в Сливен на 16 декември 1887 г, трагично загинал при облитане на своя самолет Блерио 11, на 19- ти октомври 1912 г.- и останал в историята на като първата жертва на току- що създадената ни военна авиация.

Изображение

Цитат от книжката "Българската авиация през Балканската война 1912- 1913", издадена от Клуб на летците "Капитан Димитър Списаревски":

... На 19- ти октомври 1912 г. поручик Топракчиев паднал със своя самолет "Блерио 11" и загинал при Свиленград. Той е първата въздушна жертва, дадена във време на война. Ето как неговите бойни другари описват трагичния му полет:
"Беше хубав октомврийски, слънчев ден. На летище Свиленград цареше голямо оживление. Всички се приготовляваха за летение над Одрин със задача за бомбардиране. Летецът, поручик Милков изпитваше мотора на своя "Албатрос". Поруцик Богданов преглеждаше своя първи български самолет "Блерио", поручик Калинов, със своя биплан "Возен" се приготовляваше да направи първото пробно летение, а поручик Топракчиев работеше върху своя самолет "Блерио", доставен с много други стари и износени самолети от руската Севестополска авиационна школа. Сменяваше му хоризонталното кормило на опашния стабилизатор. Трябва да отбележим, че тогава почти всички летци и механици бяхме със слаба техническа подготовка, а също липсваха и запасни части за самолетите. Когато се повредеше някоя част, вземаха такава от друг самолет- една голяма грешка навремето / КОЯТО ЗА 100 ГОДИНИ ВСЕ ОЩЕ СЕ ПОВТАРЯ/. Обърнахме внимание на Топракчиев, когато монтираше самолета си и му казахме, че с този нов стабилизатор апаратът му няма да може да лети, но той ни отговори: "като няма друг, този ще поставя, защото следобяд трябва да се лети със задача."
Следобяд към 15.00 ч всички бяхме на летището около поручик Топракчиев. Той се беше настанил в пилотското място на апарата, който беше си монтирал сутринта. Изпитваше мотора. Готов беше да излети. Даде знак на войниците, които държаха самолета. те се снижиха и отдръпнаха назад, а той заедно със своята летяща птица, полетя към небесните висини. Този храбър летец, който на 17- ти октомври, връщайки се от летение над Одрин, слезе на летището с единадесет пробойни без да бъде засегнат, сега, след това излитане, ... не се върна1
Едва пролетя по права линия около 200 метра, достигнал 50 метра височина при много стръмно изкачване, което в него време и за оная мощност на мотора беше абсурд за самолетната техника. Ние всички онемели зрители, чакахме фаталния край. Самолетът достигна мъртва точка на скорост и веднага стремглаво се насочи към земята като ранена птица. При удара последва експлозия, а разрушения самолет бе обхванат от пламъци. картината бе неописуемо страшна- Безпомощно да гледаме как всичката тази маса на самолета и човека стават бързо на въглени пред очите ни. Въпреки покрусата, която почуствахме, без да губим време, всички се спуснахме на помощ. Но едва уловихме опашката на самолета и го задърпахме, за да отстраним горящия труп на поручик Топракчиев, последва експлозия от револверните му патрони. Веднага всички бързо се отстранихме. Скърбящи, че така безпомощно загива нашия другар и съзнавайки, че трябва да му се помогне, ние се спуснахме отново, и издърпахме настрана горящия самолет, а летеца газасихме с шинелите си. картината бе ужасна! Летецът бе цял облян с моторно масло, с овъглено лице, със счупени бедра над коляното и счупени ръце над китките. на мястото, където загина летецът, сега има поставен само един камък /нямаше нищо до 2007 г, когато със съдействието на Община Свиленград, поставих й камък, й самолет/.
Така мъченически загина той, за да стане първа жертва на въздушната война, дадена от малка, но велика по дух България.

Тази лична картичка- паметка на поручик Христо Андреев Топракчиев, към днешна дата се намира в архива на МА ВВС- Крумово.

Изображение

Изображение

На обраната й старана е написано ето това:

Изображение

В последния си път поручик Христо Топракчиев е изпратен от цялото наление на освободения Свиленград, погребан като герой с всички военни почести и като светец в източната част на олтарния свод на малката църква в старите гробища на града. Гробът му съществува и до днес. На лобното му място има издигнат монумент със самолет Л- 29, а на мястото, къто е било сформирано първото българско летище Местафа паша, ... един камък!
Валентин Петров
Потребителски аватар
Stenka
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 1522
Регистриран: 10 апр 2006, 22:09

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от Stenka » 20 май 2012, 16:54

:respect: :bravo: ! Браво, Вальо!
Станислав Петков
Изображение
Потребителски аватар
valko-bg
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 1239
Регистриран: 19 дек 2006, 09:40
Местоположение: Svilengrad- BG

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от valko-bg » 20 май 2012, 18:49

Блягодаря, другарю председател! Ще,с стараем! :)

Модел.
От фактологията с която се запознах и от тази, изложена в увода, става ясно, че Русия е откупила лицензното производство на Блерио 11, модел 1909 г, т. е. първата модификация, с тръбна стойка на тялото, трицилиндровия двигател "Анзани" с мощност 35- 38 к.с., симетричния стабилизатор за посока и овалния стабилизатор за височина, с две самостоятелни, цели подвижни секции.
Намерените чертежи в нета бяха мащабирани и разпечатани от Стефанов, ... и се започна!



За "загряване" започнах с витлото. Той е слепени пластове чамов и кленов фурнир, като половината от тях са обилно напоени с байц за дърво, цвят палисандър.
"Запечатката" е с нитроцелулозен лак- една ръка орех, след това палисандър.



Валентин Петров
Потребителски аватар
valko-bg
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 1239
Регистриран: 19 дек 2006, 09:40
Местоположение: Svilengrad- BG

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от valko-bg » 20 май 2012, 20:29

Тяло:
Изцяло дървена, ферменна конструкция, от най простите. Хитрото при този самолет е начинът на какрепване на дървените усилващи елементи към четирите надлъжника на тялото- С металните П- образни скоби, които в същото време спогата и за изпъването на обтяжките.
Симо ще ми помогне със снимки, за което съм му задължен с една кака го-, пардон, кока кола! :)
Валентин Петров
Потребителски аватар
simo
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 1308
Регистриран: 02 апр 2007, 09:49
Местоположение: София

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от simo » 20 май 2012, 20:33

Симеон Иванов (simo)
Изображение
Потребителски аватар
simo
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 1308
Регистриран: 02 апр 2007, 09:49
Местоположение: София

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от simo » 20 май 2012, 21:45

Този експонат от авио-музея в Мадрид е много близък до представеният тук.



Може би е следваща модификация, тъй като има разлика в предното окачване, а задното направо има колело :)
Симеон Иванов (simo)
Изображение
Потребителски аватар
valko-bg
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 1239
Регистриран: 19 дек 2006, 09:40
Местоположение: Svilengrad- BG

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от valko-bg » 21 май 2012, 11:21

Още малко снимки от работата по тялото и стабилизаторите:

Валентин Петров
Потребителски аватар
Stanislav
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 494
Регистриран: 21 май 2008, 00:36
Местоположение: София

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от Stanislav » 21 май 2012, 18:16

Уникално изпълнение, много рядко се вижда такава изработка! Много впечатляващо! :bravo: :bravo: Направо ме замисляш за едно такова 1/32.
Станислав Стефанов
Потребителски аватар
valko-bg
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 1239
Регистриран: 19 дек 2006, 09:40
Местоположение: Svilengrad- BG

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от valko-bg » 21 май 2012, 18:25

Първоначално и аз се замислих да е в 32- рия мащаб, но в 1/ 16 изглежда по- респектиращо.
Валентин Петров
Потребителски аватар
valko-bg
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 1239
Регистриран: 19 дек 2006, 09:40
Местоположение: Svilengrad- BG

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от valko-bg » 25 май 2012, 17:47

Малко снимки от работата по шасито. Използвани са П, Г и Т- образни профили и тръбички от Litomysky.cz, медна тел, полистиролови тръби за втулките, стоманени парчета с Ф- 3, 2 мм за осите, фотоец за каплите и спиците и два маслени О- пръстена за гумите, както и истински ластик за амортизатор.
Снимки:



Валентин Петров
Потребителски аватар
valko-bg
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 1239
Регистриран: 19 дек 2006, 09:40
Местоположение: Svilengrad- BG

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от valko-bg » 31 май 2013, 15:44



Третия златен медал за този модел- Мошон Модел Шоу 2013. :)

Благодаря на Петко, че "летя" с него до Унгария! :wink:
Валентин Петров
Потребителски аватар
Academica
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 2137
Регистриран: 30 май 2007, 10:44
Местоположение: София
Контакти:

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от Academica » 02 юни 2013, 22:01

Аз на такива дървени подложки си лепя камиончетата.... :P :P :P
:lol: :lol: :lol:
Светослав Цанков
Изображение
Потребителски аватар
valko-bg
Член на клуб "Стендов Моделизъм България"
Мнения: 1239
Регистриран: 19 дек 2006, 09:40
Местоположение: Svilengrad- BG

Re: Bulgarian BLERIOT XI,scale 1/16

Мнение от valko-bg » 24 юни 2013, 18:12

MODEL BRNO 2013

Валентин Петров
Отговори

Върни се в “Авиация и Космонавтика / Aviation & Space ships”